Tradiční české produkty a značky

Česká průmyslová výroba má bohatou tradici a mnohé její produkty mají světovou kvalitu a proslulost.

 

Sklo

Sklářství  má v České republice velmi dlouhou tradici a „české sklo“ má dodnes ve světě zvučné jméno. Sklářství se rozvíjelo nejpozději od 13. století zejména v horských oblastech Jizerských a Lužických hor díky místně dostupným surovinám. Krásné sklo a porcelán se vyrábějí i v jiných oblastech, například v obci Dubí a v Nové Roli.

 

Olovnatý křišťál

Křišťál je mnohem třpytivější, zvučněji rezonující a odolnější než i nejlepší sklo, protože jeho složky jsou ušlechtilejší. Český křišťál například podle zákona obsahuje minimálně 24 % oxidu olovnatého PbO. Kvalitu křišťálu ovlivňují i výrobní metody, a tedy nejen že jsou velmi pečlivě vybírány vstupní materiály, ale každý stupeň výrobního procesu je přísně kontrolován. K typickým českým dekorům patří bohaté tzv. krajkové dekory, které názorně reprezentují českou brusičskou školu. Složitý labyrint stovek a tisíců jako pavučina jemných zářezů, zdobících výrobky různých tvarů dokonalými obrazci, se rodí pod brusnými kotouči v rukou jeho tvůrců. U těchto dekorů se plně uplatňuje jiskřivá krása olovnatého křišťálu.

Výrobky s bohatým českým brusem jsou vizitkou zručnosti a citu pro ruční práci, kterou nemůže nahradit žádný stroj. Výsledkem jsou dokonalé výrobky obdivované ve všech světadílech.

 

Broušené sklo

Již více než 140 let vyrábí sklárna Moser luxusní nápojové a dekorativní sklo klasických i moderních tvarů. Sklárna byla založena v polovině 19. století brusičem skla Ludwigem Moserem. Po něm ji převzali jeho potomci, kteří jí pomohli ke světovému věhlasu.

Ačkoliv sklo světoznámé české firmy Moser neobsahuje olovo, je přesto považováno za křišťál pro jeho složitou chemickou skladbu, pozoruhodnou tvrdost, čistotu a celkově vysokou kvalitu. Tajný výrobní recept činí toto sklo tvrdé jako skála a třpytivé jako olovnatý křišťál. Moser je Rolls Royce českého skla; je to něco, co vůdčí světové osobnosti věnují anebo dostávají jako dar. V minulosti patřili mezi stálé zákazníky a příznivce rakouský císař Franc Josef I., italský král Viktor Emanuel III., papež Pius XI., íránský šach, ethiopský císař Haile Selassie, Faisal - král Saudské Arábie, jordánský král Hussein, anglický král Edward VII., anglické královny Alexandra a Alžběta II., a tucty dalších monarchů, maharádžů, princezen, prezidentů a velvyslanců, z poslední doby lze jmenovat např. papeže Jana Pavla II., opět královnu Alžbětu II. nebo japonského císaře Akihita.

Cokoliv vyjde ze sklárny Moser, je vhodné jako sběratelský předmět.V současném sortimentu sklárny Moser jsou patrně nejpopulárnější nápojové stolní soupravy. Každá souprava dostala jméno podle svého charakteru nebo je její jméno v přímém vztahu k určité prominentní osobnosti, místu nebo historickému období (např. "primadona" této kolekce Splendid). V sortimentu sklárny Moser se nachází též sklo, které se svým stylem poněkud liší od ostatní typické produkce - "Obří číše" známé též jako slavné "tančící poháry".

Použitím takového složení skla, které zná pouze Moser, dosahuje stonek číše výjimečné pružnosti, která umožňuje rotaci číše na dýnku. Rotační schopnost vychází ze specifického tvaru těchto číší, u něhož byla zvláštní pozornost věnována optimální poloze těžiště, která je důležitá pro stabilitu rotující číše.

Historie Obřích číší začala v r. 1956, kdy se jejich tvůrce zabýval myšlenkou na sklenice, které by použil, jako sklářský umělec, pro přípitek s přáteli. Došel k závěru, že by to měly být sklenice zcela odlišné od všech dosavadních. Zastával názor, že by měly být překvapením, připraveným pro každého hosta individuálně, něco jako číše "na míru". Rozdělil lidské rysy na šest různých typů a vytvořil šest číší, které se lišily tvarem, výškou a objemem.

Každé číši dal jméno podle obličejové charakteristiky (podle fyziognomického ztělesnění): Tlustá Berta, Tlouštík, Měsíční tvář, Dlouhá tvář, Dlouhán a Štíhlá dáma. Každý pohár je unikátní, každý má své základní ladění a tón a každý zní jinak. Přípitek je doprovázen okouzlující melodií, připomínající vyzvánění zvonů. Do Klubu obřích číší byla přijata řada vynikajících osobností. Mezi členy tohoto klubu patří např. členové královských rodin, filmové hvězdy nebo známí jazzoví hudebníci.

Porcelán

Značkový porcelán má v České republice dlouhou tradici, mezi nejvýznamnější patří porcelán s cibulovým vzorem a porcelán z Karlových Varů a přilehlého Dubí značky Thun .

Akciová společnost Český porcelán Dubí  je jedním ze čtyř výrobců velice žádaného „porcelánu generací“, porcelánu s cibulovým vzorem. Je pokračovatelem tradice, jejíž kořeny sahají až do roku 1864. Od roku 1997 došlo k doplnění ochranné známky z roku 1993 o označení země původu. 

Z celkové produkce Karlovarského porcelánu, a.s., se cca 70 % vyváží do více než 90 zemí na pěti kontinentech. Vyrábí se v celkem devíti provozech, z nichž každý je specializován na určitý druh. Na obrázku je tradiční růžový porcelán. Ten se vyrábí již od roku 1811 v původní manufaktuře v Chodově a na rozdíl od jiných výrobců není růžová barva vytvořena glazurou, ale obarvena byla již porcelánová hmota. Od doby prezidenta Havla se tento porcelán se speciálním dekorem používá při slavnostních příležitostech pořádaných hlavou státu.

 

Český granátový šperk

Český granát, nacházející se pouze v Čechách, měl vždy mezi ostatními granáty výjimečné postavení díky jeho krásné, ohnivě červené barvě a lomu světla. Bývá mu navíc přisuzována i léčebná moc. Jak se traduje již od dob císaře Rudolfa II., který rovněž patřil k milovníkům českého granátu a vlastnil ve svých sbírkách množství jeho vzácných unikátů, pomáhá při stavech smutku a přináší životní odvahu, sílu a veselou mysl. S postupem doby rostla dále oblíbenost českých granátů a z nich vyrobených šperků nejen v zemi jejich původu, ale i za hranicemi Čech. Je například známo, že českými granátovými šperky byly ozdobeny dámy ruského carského dvora na vídeňském kongresu po Napoleonově pádu v  r. 1815. V  90. letech 19. století dospěla podoba českého granátového šperku k osobitým vzorům, v nichž převládá kámen nad kovem. Tento charakter granátového šperku si udržel svou pozici až do dnešní doby.

V tradici výroby těchto ryze českých šperků a šíření jejich slávy ve světě pokračuje vysoce kvalifikovaná práce brusičů a zlatníků a stále obměňovaná kolekce granátových šperků, obsahující cca 3500 modelů, které jsou na přání zákazníků vyráběny ve stříbře, pozlaceném stříbře respektive ve 14 a 18 karátovém zlatě.

Vzorky českého granátového šperku lze vidět ve výkladních skříních vybraných renomovaných obchodů nejen v Evropě ale po celém světě.  

Česká bižuterie

Podobně jako české sklo proslula mezi zákazníky z celého světa i česká bižuterie. Má dlouholetou tradici a ani narůstající konkurence vysoké úrovně nedokázala její postavení a oblíbenost výrazněji oslabit. Bižuterie z České republiky proto zdobí ženy po celém světě.

 

Pivo

České pivo je jedním z nejznámějších a nejžádanějších na celém světě. Mezi největší pivovary patří Plzeňský Prazdroj, Pivovary Staropramen, Budvar, Bernard, PMS Přerov, Drinks Union a Starobrno. Dále je po České republice několik desítek menších, často rodinných, pivovarů většinou spojených s restaurací, kde můžete jejich pivo na místě vychutnat. Ve všech pivovarech je možné zúčastnit se exkurze spojené s ochutnávkou.

Prazdroj

Plzeňský Prazdroj  je vedoucí pivovarnickou společností ve střední a východní Evropě. Vykazuje největší výstav a je největším českým exportérem piva do téměř 50 zemí celého světa. Na českém trhu je Plzeňský Prazdroj se svými značkami Pilsner Urquell, Gambrinus, Radegast a Velkopopovický Kozel na prvním místě v objemu výroby piva i v exportu. Plzeňský Prazdroj, a. s., je členem mezinárodní skupiny SABMiller plc, druhé největší světové pivovarnické společnosti. Světové jméno a kvalitu představuje oblíbená značka Pilsner Urquell.

Pivovar Plzeňský Prazdroj, a. s. patří mezi nejvýznamnější společnosti ve svém oboru v České republice. Více než 160 let vyrábí výjimečné pivo Pilsner Urquell, které se stalo mezinárodním symbolem českého umění vařit skvělé pivo.

Již od první várky piva Pilsner Urquell před více než 160 lety bylo zřejmé, že jde o zcela originální spodně kvašený ležák. Popularita piva rychle stoupala, rozšiřoval se počet zákazníků doma i v zahraničí a z Plzně se brzy stala světovou metropolí piva. Lidé, fascinovaní chutí nového piva, se často zajímají i o pivovar samotný. Časté významné státní návštěvy představitelů států, politiků, umělců, vědců, lidí z veřejného života i běžných návštěvníků, pro které byly zřízeny pravidelné prohlídky. Ročně navštíví prostory pivovaru Plzeňský Prazdroj více než 100 000 návštěvníků.

Budvar

Přímým předchůdcem Budějovického Budvaru  byl Český akciový pivovar, který založili v roce 1895 čeští právovárečníci (podnikatelé) a který přímo navazoval na historickou tradici vaření piva v Českých Budějovicích. Ta sahá až do 13. století, kdy se zde pivo začalo vařit.

V konkurenci s německým Měšťanským pivovarem a dvěma Schwarzenbergskými pivovary v Třeboni a Protivíně vítězil Český akciový pivovar především díky vysoké kvalitě a výjimečné chuti svého piva, která byla oceněna již v roce 1896 na Průmyslově výstavě v Praze. Již v roce 1913 byl ležák z Českého akciového pivovaru znám v zahraničí. A právě díky rozvinutému exportu byla jeho obnova po I. světové válce dokončena velmi rychle.

V meziválečném období pivovar prošel rozsáhlou modernizací a elektrizací. V roce 1922 byla vyvrtána první artéská studně, ke které přibyla během času další. Pivovar tak získal zdroj vysoce kvalitní vody, která spoluvytváří vynikající chuťové vlastnosti originálního budějovického ležáku dodnes. Během druhé světové války byl pivovar pod nacistickou správou a po jejím ukončení byl znárodněn. V roce 1967 byla vyčleněna část majetku Jihočeských pivovarů, národního podniku, a byl založen samostatný právní subjekt Budějovický Budvar, n. p., orientovaný díky tradici, cenným ochranným známkám a kvalitě piva na export. K dalšímu rozvoji, jak na domácím, tak na zahraničních trzích došlo především po roce 1989, kdy se současnému managementu podařilo výstav pivovaru téměř ztrojnásobit. Sortiment piv je široký, obsahuje Budweiser Budvar prémiový ležák, Budějovický Budvar světlé výčepní pivo, Bud Super Strong, Budweiser Budvar Free nealkoholické pivo, Budweiser Budvar Free nealkoholické pivo a Budweiser Budvar tmavý ležák.

Pivovary Staropramen

Pivovar na pražském Smíchově vznikl v roce 1869, značka Staropramen  byla zaregistrována roku 1911. V současné době je společnost Pivovary Staropramen druhým největším výrobcem piva v České republice se 14 podílem na domácím trhu. Jádro výroby opět tvoří světlé výčepní pivo a světlý ležák, vedle toho Pivovary Staropramen vyrábějí i široký sortiment pivních speciálů, např. Velvet, Granát, Kelt apod.

Bernard

Rodinný pivovar Bernard  v Humpolci založený v 16. století a znovu obnovený v roce 1991 byl prvním zcela soukromým pivovarem po roce 1989. V roce 2000 do pivovaru kapitálově vstoupil belgický výrobce piva Duvel Moortgat . Výroba tradičních světlých, polotmavých i unikátních tmavých piv, která jako jediná nejsou pasterizovaná, však zůstala zachována.

Zlatopramen

Společnost Drinks Union, a.s., se sídlem v Ústí nad Labem je známá především jako výrobce populární „jedenáctky“ Zlatopramen .
Největším výrobcem na Moravě a zároveň čtvrtým největším výrobcem piva v celé České republice je společnost PMS, a.s., z Přerova. Patří jí pivovar v Hanušovicích, vyrábějící piva značky Holba, přerovský Zubr a menší Litovel sídlící v Litovli.

Starobrno

Největším a nejznámějším brněnským pivovarem je Starobrno , které se proslavilo, kromě tradiční nabídky Světlého ležáku a širokého sortimentu výčepních piv, zejména svými pivními speciály – čtrnáctistupňovým pivem Baron Trenek a patnáctistupňovým červeným pivem Červený drak.

Malé rodinné pivovary se sdružují do Českého svazu malých nezávislých pivovarů . Mezi známější z nich patří českokrumlovský Eggenberg, a.s., domažlický Chodovar, s.r.o., Žatecký pivovar, Pivovar Nymburk, s.r.o, Pivovar Svijany, s.r.o., a vyhlášený pražský Pivovar a restaurace u Fleků, s.r.o.

Lobkowicz

Za ochutnávku stojí také jedno z nejstarších českých piv s tradiční známkou Lobkowicz. Pivovar byl založen již v roce 1466 a patří šlechtickému rodu Lobkowiczů – taktéž jednu z nejstarších v České republice. Pivovar ročně vyrábí kolem 60 000 hl prvotřídního pasterizovaného piva, na jehož výrobu se používají kvalitní suroviny - vynikající voda z vlastních artézských studní, ječmen pěstovaný v ekologicky čisté krajině, žatecký chmel a tradičně vyšlechtěné kvasinky. Patří mezi tzv. "malé pivovary" s kapacitou 120 000 hl, ale strategie výroby spočívá právě na zachování výroby klasického českého piva. V současné době produkuje pivo značky Lobkowicz a Démon.

Becherovka

Společnost Jan Becher tento likér vyrábí podle tradičního tajného receptu, bez přidání chemických konzervačních látek, umělých barviv a emulgátorů. Starobylý recept je poměrně jednoduchý. Nápoj se skládá z kvalitní karlovarské vody, vysoce jakostního lihu, přírodního cukru a velmi specifické a harmonicky vybrané směsi bylinek a koření. Becherovka je známa jako13. pramen v lázních Karlovy Vary.

 

Minerální voda

Pokud si v České republice objednáte „minerálku“, nejspíš dostanete Mattoni. Tato voda pochází z oblasti léčivých pramenů v okolí Karlových Varů. Kromě tradiční „mattonky“, ale můžeme narazit i na další neméně kvalitní minerální vody např. Korunní, Bonaqua či Magnesii a mnohé další. Chemické složení těchto vod je pro lidské zdraví velmi příznivé díky přítomnosti řady minerálů prospěšných organismu.

 

Olomoucké tvarůžky

Olomoucké tvarůžky (syrečky) jsou oblíbenou lahůdkou. Výroba tohoto druhu sýra je historicky doložena po více než 500 let. Pravé olomoucké tvarůžky jsou jediným původním českým sýrem, jehož název je zapsán mezinárodně chráněným označením původu. Firma A.W. v Lošticích, která nese ve svém názvu iniciály zakladatele firmy, pana Aloise Wesselse, vyrábí tvarůžky již od r. 1876. Společnost má certifikaci na vývoz do zemí EU (CZ 712) již od r. 1996, a může tedy zaručit dodávky svých výrobků i poté, co se Česká republika stala členem Evropské unie. Ročně se ve společnosti A.W. vyrobí asi 2000 tun tvarůžků. Základní surovinou pro výrobu pravých olomouckých tvarůžků je netučný kyselý tvaroh. Při výrobě se nepoužívají žádné konzervační látky kromě kuchyňské soli, která je nezbytným prvkem jak při výrobě, tak při tvorbě charakteristické chuti. Tento sýr po dietetické stránce plně odpovídá nárokům současného spotřebitele, má velmi nízký obsah tuku – pouze 1 %, vysoký obsah bílkovin, vápníku a ušlechtilých mléčných kultur.

Strojírenské výrobky

 

Automobily

Jen čtyři automobilky na světě se mohou pochlubit více než stoletou tradicí. Jednou z nich je Škoda . V roce 1895 ji jako rodinný podnik založili Laurin a Klement . Nejprve dva mladíci v Mladé Boleslavi společně vyráběli kola, později motocykly. V roce 1905 přišel „Dědeček automobil“ – L&K Sd Limousine.

Začala úspěšná etapa výroby automobilů. V roce 1925 po spojení se Škodou Plzeň nastal velký rozvoj. Vznikala auta s řadou uměleckých detailů, úspěšná v mezinárodních automobilových soutěžích. Rozvoj zpomalila až 2. světová válka a následná socializace podniku. Automobilce se i přesto dařilo držet kontakt s vývojem v západním světě. V roce 1991 se Škoda Auto stala čtvrtou značkou koncernu Volkswagen (VW). Nyní zaměstnává přibližně 20 000 lidí a vyrábí kolem půl milionu aut ročně určených pro domácí i zahraniční trh.

Strojírenské výrobky a komplexy

Škoda Holding, a.s. , je pokračovatelem výrobních aktivit spojovaných s jejich tradičním českým názvem Škoda Plzeň. Škoda Holding, a.s., vznikla na základě provedené finanční a organizační restrukturalizace. Je typem finančního holdingu, který finančně i metodicky řídí své dceřiné společnosti. 100procentní podíl vlastní mezinárodní investiční skupina Appian Group. I s dceřinými společnostmi zaměstnává Škoda Holding, a.s., téměř 3 000 lidí. Společnost vyrábí široký sortiment dopravních prostředků (z nejznámějších je v současnosti model Škoda Inekon 10T, tramvaj, se kterou se můžete setkat v mnoha velkých městech světa. Je také výrobcem obráběcích strojů, zejména hrotových soustruhů, frézovacích a vyvrtávacích strojů a energetických zařízení.

Do škály výrobků Škoda Holdingu se dále řadí výrobky společnosti Škoda Power, která vyrábí strojírenské výrobky od parních turbín a výměníků tepla po celé strojovny. Jejími zákazníky jsou elektrárny (parní i jaderné) či spalovny komunálního odpadu. Nabízí samozřejmě i související služby zahrnující dlouhodobou údržbu či modernizaci zařízení vlastní výroby.

Vojenská technika - Radar věra - E

Výrobky pardubické společnosti ERA   jsou ve světě vojenské techniky známé a využívá je například i armáda USA. Mezi nejrozšířenější patří pasivní radiotechnický pátrač Věra-E s dosahem 450 km, který je nástupcem známé Tamary , na rozdíl od ní však udává polohu cíle ve třech rozměrech. Pasivní radiolokátor Věra dokáže za určitých okolností odhalit i americký "neviditelný" letoun Stealth.

 

Vojenská technika - Pátrací a obranné systémy

Společnost  VTÚL a PVO spadající pod Ministerstvo obrany České republiky vyrábí bezpilotní průzkumný letoun Sojka , který je určen např. k průzkumu nebo jako vzdušný terč. Svými parametry a výkony patří ke světové špičce. Dosah má až 100 km, dobu letu 3,5 hodiny, to vše při rozpětí křídel necelé 4 metry.

 

Padákové kluzáky

Výroba paraglidů (padákových kluzáků) je v České republice velmi rozšířená, svědčí to o schopnosti českých výrobců sledovat poslední světové trendy a používat nejnovější technologie (firma Macpara) v konstrukci těchto létajících prostředků. Výrobky mají samozřejmě také bezpečnostní atesty mezinárodních zkušeben DHV a AFNOR.

Z dalších exportních produktů:

Klavíry Petrof

Firmu založil v roce 1864 Antonín Petrof, původně truhlář. Jeho jméno nese největší výrobce klavírů v Evropě dodnes. V současnosti působí ve vedení firmy Petrof  v Hradci Králové již pátá generace této rodiny.

Více než 1000 zaměstnanců zde vyrábí pět základních typů křídel, podle délky. Koncertní mistrovské jsou zhotovovány individuálně nejzkušenějšími odborníky firmy. Továrna Petrof si také sama vyrábí většinu polotovarů, jako jsou kolíčky, klávesnice atd.

Mistrovské klavíry Petrof si zamilovalo mnoho významných hudebních interpretů, mezi jinými Svjatoslav Richtěr, Arturo Benedetti a Hiroko Nakamurado. Tyto vyhlášené hudební nástroje doprovázely i další slavné umělce například Plácida Dominga, José Carrerase a Luciana Pavarottiho při jejich koncertech v České republice. Nástroje této značky se nacházejí  také v milánské La Scale, v Opeře v Sydney, v Aule Pavla IV. ve Vatikánu a v mnoha televizních a rozhlasových studiích.

 

Obuv Baťa

Obuvnickou firmu Baťa založil roku 1894 Tomáš Baťa, švec ze Zlína, se svými sourozenci Antonínem a Annou. V současnosti má firma Baťa 50 000 zaměstnanců, 50 výrobních závodů v 68 zemích světa a prodala již 221 milionů párů obuvi.